Telenor havde fejlen i Aalborgs nødkalde-nedbrud
AALBORG: Det var en fejlslagen opdatering af Telenors netværk, som forårsagede mandagens nedbrud af Aalborg Kommunes nødkald, oplyser Aalborg Kommune. Fejlen blev udløst af en opdatering hos Telenor og bevirkede, at borgere med bevilliget nødkald mandag aften og natten til tirsdag ikke kunne tilkalde hjemmeplejen og sygeplejen via nødkaldet.
Under nedbruddet tog det kommunale nødberedskab over og sendte ekstra indkaldt personale på tryghedsbesøg hos de mest udsatte og syge borgere, mens Vagtcentralen tog imod opkald fra borgere og pårørende.
Aalborg Kommune og Telenor har som en direkte konsekvens af nedbruddet etableret et fælles beredskab. Aftalen betyder, at Aalborg Kommune fremover får direkte besked om kommende opdateringer. Det skal sikre, at kommunens nødberedskab er forberedt på et muligt nedbrud og hjælpe til, at fejlen kan findes og rettes hurtigere.
- Vi må konstatere, at ingen systemer er helt sikret mod nedbrud, men med et fælles beredskab kan vi bedre forebygge og hurtigere løse problemet, hvis noget lignende skulle ske igen, konstaterer ældre- og sundhedschef Annette Secher fra Ældre og Handicapforvaltningen.
Mandagens nedbrud omfattede 2.100 borgeres nødkald. Aalborg Kommune har dagligt cirka 110 kald via nødkald.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.